Saskia van As, arts

Dicht voedsel en Verzadiging

Groenten geven meer verzadiging dan zetmeel
Mensen die tijdens een maaltijd 500 gram groenten eten, zijn even verzadigd als diegenen die 900 gram pasta nemen.
Raw food, groenten en Superfood brood dat groenten bevat geeft verzadiging, het bevat mineralen, antioxidanten en heeft ontstekingsremmend eigenschappen. Raw food en groenten zijn opgebouwd uit cellen, terwijl zetmeel bestaat uit levenloze moleculen. Zetmeel bestaat uit pure glucose, het is verslavend en voedt de darmflora niet dit in tegenstelling tot groenten.

Zuinig
De spijsvertering heeft zich ontwikkeld over een periode van miljoenen jaren. De afgelopen 100.000 jaar is het DNA van de mens nagenoeg niet veranderd.
1 De spijsvertering van de mens heeft zich ontwikkeld op basis van bladgroen, knollen, bessen, algen en paddenstoelen  - voedsel dat relatief weinig calorieën bevat – en vis. In beperkte mate speelden zaden een rol.
2 Het lichaam is geëvolueerd op basis van een zuinigheidsprincipe, omdat er altijd perioden waren van gebrek aan voedsel, door het winterseizoen of door droogte.
3 Granen bevatten zeer veel calorieën en spelen slechts enkele honderden generaties een rol in het dieet. Geen enkel dier kan granen verteren en ook de mens is van oorsprong geen graaneter.
 
Dichtheid
Brood weglaten? Weinig calorieën consumeren is gezond, maar de meeste mensen zijn bang dat ze honger zullen krijgen wanneer zij zetmeelrijke producten laten staan en alleen een salade zouden nemen.  

Kwaliteit van leven
Het eten van brood kan in grote mate de kwaliteit van leven doen afnemen, omdat er chronische vermoeidheid kan ontstaan en ook depressiviteit, hoofdpijn, overgewicht, onvruchtbaarheid, buikpijn of eczeem. Coeliakie wordt gemiddeld pas na 20 jaar opgespoord en voor een groot deel bij mensen aangetoond die ouder zijn dan 60 jaar. Veel mensen hebben zich nooit gezond gezond gevoeld door het eten van tarwebrood. De meeste Nederlanders maken brood zo belangrijk, maar wanneer je stopt met het eten van brood, merk je dat het verslavend is, dat je er moe van wordt en het in feite geen waarde heeft.
Brood met kaas of pindakaas, notenpasta of chocolade is zeer dicht voedsel. Het lijkt logisch dat het eten van dicht voedsel meer verzadiging zou geven dan heel luchtig eten zoals sla. Maar dat is niet zo.
 
Volume is wat geldt
De onderzoekster Raben geeft in een zeer goed artikel aan dat niet de “dichtheid”, maar het volume van de maaltijd de belangrijkste rol speelt in het verzadigingsgevoel.  Gepubliceerd werd het resultaat van proeven waarbij de verzadiging van verschillen maaltijden werd vergeleken:
- 500 gram groenten
- 900 gram pasta, saus en vlees.
De mensen die een halve kilogram groenten aten waren even verzadigd als diegenen die de portie van 900 gram pasta namen en tien maal zoveel koolhydraten naar binnen kregen.
1. Groenten hebben een groter volume, het is het volume dat telt.
2. Mensen die overdadig calorierijk voedsel eten, worden zijn vaker ongevoelig voor insuline en leptine het verzadigingshormoon, hebben overgewicht en raken zij minder snel vol.
Natuurlijk zal je zeggen dat de mensen die een salade eten eerder een hongergevoel zullen hebben. In de eertse plaats is dat vaak niet het geval, ten tweede is het niet erg om 2 uur later weer een portie groenten te eten, het bevat een fractie van de calorien van de pasta. Je kan in feite nooit te veel groenten eten!
 
Verzadiging Index
Eiwitten geven meer verzadiging dan zetmeel en bovendien geeft het eten van een visgerecht eerder verzadiging dan het eten van vlees. Eet dus geen zetmeel maar groenten bij de vis.
Wanneer men verzadiging uitdrukt in een “verzadigingsefficiëntie index”, dan  geeft een hoge waarden aan dat er snel verzadiging optreedt.
De verzadigingsscore van een maaltijd is: .
Het kookboek Superfood brood bevat recepten van brood dat gemaakt is van groenten en zeewier, dat een hoog vochtgehalte heeft en minder dicht dan brood van granen.

Superfood brood is de oplossing!