Saskia van As, arts

Glycemische Index

Glycemische Index
De glycemische index wordt door veel mensen geciteerd. Deze index wordt uitgedrukt in een getal dat weergeeft in welke mate de bloedsuikers zouden stijgen door een voedingsmiddel. Deze index is echter zeer omtreden. Dr. Davis, cardioloog en auteur van het boek de BroodBuik benadrukt dit.
 
Concept
Bijna iedereen gaat uit van de juistheid van deze index. Tal van informatieve websites geven aan dat er slechte en goede koolhydraten zijn. Dit concept is niet correct.
‘Slechte koolhydraten’ zouden een grote stijging van glucose in het bloed veroorzaken.
Hieronder zou vallen wit meel, suiker, honing, gekookte wortelen, rode bieten en koolraap.
Tot de goede koolhydraten zouden volkorenbrood, roggebrood, fructose, appels en peulvruchten behoren. Zij zouden de bloedsuikers niet verhogen.
 
Wetenschap
1. Het is absoluut niet waar dat gekookte worteltjes en bietjes met een glucose gehalte van 5 tot 6 % een hogere glucose index zouden hebben dan volkoren brood dat 45 tot 55% glucose bevat.
Volkoren brood bevat 5% meer vezels dan wit brood, maar het glucose verschil tussen volkoren en wit brood is slechts 4%.
 
2. Belangrijker nog: de toepasselijkheid van de glycemische index (GI) stond al meer dan 10 jaar geleden ter discussie, wetenschappers gaven toen al aan dat de GI van een maaltijd niet door tabelwaarden kan worden voorspeld.
 
3. Er is geen relatie tussen GI en een stijging van insuline in het bloed of overgewicht aangetoond. De wetenschapper A. Raben vroeg zich af of je bij overgewicht voedsel van een hoog GI moet vermijden en vergeleek een 30 tal onderzoeken die al door anderen werden uitgevoerd. De helft van de studies geven aan dat een hoge GI en overgewicht veroorzaakt, de andere helft vond geen enkel verband. Bij 14 van de 20 lange termijn studies werd geen relatie tussen overgewicht en consumptie van hoog GI voedsel gevonden.  
 
4. Studies gaven wel aan dat insuline sterker toeneemt wanneer zetmeel wordt gecombineerd met vet en eiwit, juist de combinatie is van belang.
 
Conclusie
Brood of een rijstwafels hebben een hoge GI. Rijstwafels bestaan voor 89% uit glucose, daar komt bij dat droge wafels of brood niet lekker zijn, met als pasta en een pizzabodem, zetmeel heeft zoetig beleg nodig of vet voedsel zoals kaas en gehakt. Wij zijn steeds meer broodbeleg gaan gebruiken.
De granen zoals tarwe zijn hybride soorten en zijn genetisch veranderd. Het brood wordt niet langer gemaakt van pure granen, het bevat allerlei toevoegingen die mogelijk bijdragen tot overgewicht. De industrie speelt in op een optimale smaakbeleving en heeft producten ontwikkeld die naast zetmeel ook een hoog vetgehalte hebben.
 
Het kookboek Superfood Brood
Superfood brood is vrij van gluten en granen, geschikt voor mesen met coeliakie en een tarwevallergie.
Het bevat weinig zetmeel want het wordt voor een groot deel gemaakt van groenten en geeft sneller verzadiging.
Je kan het brood maken met relatief weinig vet.
Ook bij Superfood Brood hangt er vanaf wat je erbij eet. Eet er een salade bij vis of een kop soep.

Superfood brood is de oplossing!